Suntem pregătiți pentru grădiniță? (partea a doua)

Ce frumos este la grădiniță!

Grădinița fără secrete

În mai puțin de o lună se vor relua cursurile în grădinițe și școli. Se anunță a fi un an al schimbărilor atât pentru elevi cât și pentru cadrele didactice, deoarece de anul acesta grupa pregătitoare se transformă în clasa zero, iar cursurile se vor ține în cadrul școlilor, de către cadre didactice cu dublă specializare, educator-învățător. Noul an școlar însumează 36 de săptămâni și debutează oficial la 10 septembrie.

Unele grădinițe, în special cele particulare încep cursurile chiar de pe 3 septembrie, dedicând primele două săptămâni acomodării și reacomodării copiilor cu grădinița. Grădinițele de stat respectă de obicei programul impuns de Ministerul Educației, cu mici excepții când directorii decid să înceapă mai devreme pentru a spijini părinții care nu au unde să-i mai lase pe cei mici. Informații mai exacte despre când încep cursurile puteți afla direct de la grădinița unde este înscris copilul dumneavoastră.

Dacă de anul acesta copilul dumneavoastră începe grădinița sau dacă aveți în perspectivă înscrierea, iată care sunt lucrurile pe care ar trebui să le luați în considerare.

Alegerea grădiniței 

Anii de grădiniță sunt unii dintre cei mai importanți ani ai copilului. De aceea alegerea grădiniței este și ea la fel de importantă.  Sunt multe aspecte pe care ar trebui să le luați în considerare atunci când porniți să vizitați grădinițe. Iată sfaturile noastre:

  • Asigurați-vă că grădinița are toate actele pentru a funcționa, cel mai important fiind  autorizația de funcționare. Acesta dovedește clar că înainte de a se deschide, grădinița a primit acordul ARACIP ( aceasta fiind comisia care se ocupa de autorizarea și acreditarea instituțiilor de invatamant). Nu vă lăsați păcăliti de grădinițele care spun că sunt acreditate. Este o mare diferență între autorizare și acreditare iar multi patroni se folosesc de faptul că părinții nu verifica întotdeauna ceea ce li se spune la vizionări.  Pe site-ul oficial ARACIP puteți găsi listele cu grădinițele de stat și particulare autorizate să funcționeze.

AUTORIZAȚIE DE FUNCTIONARE: este un act oficial eliberat de ARACIP.Pentru a-l obține, o instituție de învățământ trebuie să prezinte un dosar cu multe acte și autorizații, să aibă un spațiu corect amenajat, materiale didactice și personal calificat.

ACREDITARE: instituțile de învățământ  pot solicita acrediatarea după ce au terminat un ciclu întreg, de la grupa mică la grupa pregătitoare. Sunt insă multe alte criterii pe baza căruia o grădiniță primește sau nu acreditarea precum: personal calificat, materiale didactice, clădirea să fie amenajată conform nevoilor copiilor, părerile părinților, respectarea programei de   învățământ impusă de Ministerul Educației, planul managerial, rapoarte despre activitatea grădiniței, implicarea în activități precum concursuri pentru elevi sau  cursuri de formare pentru profesori.

  • Înainte de a lua o decizie, trebuie neapărat să faceți cunostință cu educatoarea de la grupă, deoarece în următorii ani ea este cea care îl va educa și îl va forma pe copilul dumneavoastră. În condițile în care se simte o lipsă din ce în ce mai mare de personal calificat, ministerul a decis să angajeze suplinitori pentru posturile vacante din educație. Trebuie să stiți că majoritatea educatoarelor suplinitoare au facultate, chiar dacă nu este una de profil. Însa, ca orice meserie, și aceasta se învață în timp. Ceea ce conteaza cel mai mult este ca cel mic să fie iubit, apreciat, încurajat și să-și dorească să meargă la grădiniță.
  • Grădinițele se întrec în a prezenta programe educative care mai de care mai interesante și pline de activități. O grădiniță bună este aceea care nu suprasolicita copiii, oferindu-le timp să facă și ceea ce le place cel mai mult: să se joace. De asemenea toate activitățile trebuie sa fie făcute sub formă de joc.

Iată lista cu activitățile principale care se fac la grădiniță:

  • rutinele (sosirea și plecarea de la grădiniță, mersul la baie, mersul la masă)
  • activități liber alese ( Artă, Bibliotecă, Știință, Construcții, Joc de masă, Jos de rol, Nisip și apă)
  • activități pe domenii experiențiale: Cunoașterea mediului, Activitate matematică, Educarea limbajului, Educație artistico-plastică, Activitate practică, Educație muzicală, Educație psiho-motrică, Educație pentru societate)
  • jocuri: didactice, distractive, sportive, de rol
  • opționale: fiecare grădiniță decide lista de opționale
  • joaca în aer liber

Activitățile celor mici (3-5 ani) durează în medie 15-20 de minute în timp ce la cei mari acestea ajung chiar și până la 35 de minute.

Ce mâncăm la grădiniță

Atunci când mergeți la vizionarea unei grădinițe trebuie neaparat să întrebați despre felul în care este gătită mâncarea pe care o va mânca cel mic. Deși există o mare diferență între mâncarea gătită în cadrul grădiniței și cea adusă în sistem de catering, tot mai multe firme s-au specializat în alimentația copiilor, astfel încât sunt multe grădinițe care apelează la astfel de soluții. Important este ca masa să se servească în condiții de igiena maximă, să nu se servească prăjeli, grăsimi, prăjituri cumpărate sau produse expirate.

În ultimii ani, ne-am confruntat tot mai mult cu copiii alergici care au nevoie de un regim special. Dacă grădinița nu vă poate ajuta, cel mai bine ar fi ori să-i faceți pachet de acasă ori să-l luați acasă înainte de programul de masă.

Evaluarea copiilor

În cadrul grădinițelor au loc trei tipuri de evaluări:

Evaluarea inițială are loc la începutul fiecarui an școlar. Prin ea, educatorii urmăresc să afle nivelul de cunostințe ale fiecărui copil dar și al întregii grupe, pentru a-și putea stabili modul de abordare a programei în noul an școlar sau cu care dintre copii trebuie să lucreze mai mult.

Evaluarea finală are loc la sfârșitul anului și este cea mai importantă evaluare. Educatorii pot vedea astfel câte informații au acumulat copiii în anul școlar care tocmai s-a încheiat dar și felul în care au evoluat la anumite capitole precum socializarea, limbile străine sau diverse aptitudini.

Evaluarea continuă are loc pe întreg parcursul anului scolar. Conform programei Ministerului Învățământului după fiecare proiect încheiat, educatoarea trebuie să facă o evaluare a proiectului.

Evaluările se pot face prin diverse metode precum  fișe de lucru, jocuri didactice sau de rol sau piese de teatru iar rezultatele trebuie prezentate părinților.

Sănătatea copilului

Îmbolnăvirile sunt destul de  frecvente în primul an de grădiniță, și asta pentru că cei mici au o imunitate destul de slabă care nu poate face fața bolilor noi pe care copii le iau de la grădiniță. Cele mai frecvente sunt răcelile și gripa, dar și bolile copilariei precum varicela sau scarlatina. Cel mai bine este ca atunci când cel mic este bolnav, să-l țineți acasă pentru a nu-i îmbolnăvi și pe ceilalți copii. De obicei, reintrarea în grădiniță se face pe baza unui aviz de intrare în colectivitate eliberat de medicul pediatru.

Ghiozdanul preșcolarului trebuie să conțină:

  • Haine de schimb: pantaloni, tricou, bluză, body, maieu, chiloți, șosete, pijama, trening.Pentru ca hainele să nu fie confundate si date altor copii, vă sugerăm sa scrieți sau să puneți o etichetă pe fiecare haină pe care o trimiteți la grădiniță. De asemenea, nu este nevoie să-i încărcați copilului ghiozdanul cu haine. Întrebați educatoarea dacă are nevoie de haine curate, și luați-le seara acasă pe cele folosite!
  • Jucăria preferată: mulți copii trec mai ușor peste despărțirea de părinți dacă au cu ei o jucărie de acasă pe care o pot vedea in timpul zilei sau cu care pot dormi la prânz.
  • Servețele umede sau uscate, creme speciale pentru copii.
  • O pălărie sau o șapcă: este indicat pentru copii să poarte ceva pe cap atunci când ies afară, mai ales în zilele călduroase.
  • Loțiune de plajă: copiii sunt foarte sensibili si de aceea este indicat să-i dăm cu loțiune de protecție anti-solară înainte de expunerea la soare.
  • Pantofi de schimb: la intrarea în grădinița, fiecare copil trebuie să se schimbe de pantofi. Cel mai bine ar fi, să le cumpărați copiiilor pantofi ușor de încălțat, de exemplu cu arici. Asta îi va ajuta să devină mai independenți și siguri pe ei.

 

Speak Your Mind