Ce învață copilul meu la grădiniță

Ce frumos este la grădiniță!

De multe ori părinții se întreabă oare ce învață copii lor la grădiniță. Mulți dintre ei se lovesc de răspunsurile foarte vagi și drăgălașe ale copiilor care nu sunt prea dornici să povestească în ce fel și-au petrecut ziua, spunând doar „ am desenat “ sau “m-am jucat”. Însa trebuie să știti că programul zilnic al unei grădinițe este unul foarte complex și variat. Haideti să aflăm împreună ce însemnă mai exact fiecare activitate în parte.

Rutinele sunt activități zilnice ce ajută copiii să-și însușească anumite comportamente.

De exemplu:

  • să se spele pe mâini după ce merg la baie sau înainte de masă.
  • să se prezinte, să salute atunci când intră sau ies dintr-o încăpere sau când sunt salutați.
  • să se comporte civilizat  în diverse situații ca de exmplu la masă sau în societate (vizite la teatru, zoo, etc).
  • să-și aranjeze patul și hainele înainte și după somn.

 

Activitățile liber alese (ALA) sunt activități zilnice în cadrul cărora copiii află mai multe despre tema săptămânii în curs. Educatoarea împarte sala de curs în mai multe centre, oferindu-le copiilor posibilitatea de a alege cu ce vor să se joace.

Aceste centre pot fi:

  • bibliotecă(aici copiii găsesc cărți, imagini, vederi, litere, jetoane)
  • artă(este locul unde copiii își pot dezvolta abilitățile artistice cu ajutorul creioanelor colorate, acuarelelor, hârtiilor albe sau cu model, pensule, plastilină, lut)
  • știință( copiii află informații interesante din diverse atlasuri, cărți, jocuri educative)
  • construcții( copiii construiesc din cuburi de plastic sau de lemn diverse clădiri sau obiecte)
  • jocuri de masă( aici copiii se joacă la mese sau pe covor cu puzzle-luri, jocuri cu ținte si alte jocuri educative)
  • apă si nisip( cei mici își exprimă creativitatea cu ajutorul nisipului și a apei)

În cadrul acestor activități, copiii trec de la un centru la altul, astfel încât pînâ la încheierea activității toți copiii au trecut prin toate centrele.La sfârșitul acestei etape, se organizează un joc la care ia parte toată grupa.

 

Jocurile

După cum știm, copiii învață prin joacă, așa că principala lor preocupare la grădiniță ar trebuie să fie să se joace. Fie că este vorba de un joc educativ sau de mișcare, la grădiniță totul se face prin joacă.

Jocurile se împart pe mai multe categorii, acestea enunțând ce anume se urmăreste prin acel joc, după cum urmează:

  • jocuri didactice: sunt jocuri care, după cum spune și numele, sunt folosite în cadrul activităților de predare și evaluare. Ele pot fi folosite la majoritatea activităților și sunt foarte utile. Au mai multe etape și îi implică pe toți copiii din grupă.
  • jocuri distractive (de exemplu Rațele și vânătorul, Puișori veniți la mama)
  • jocuri de miscare (de exemplu Cursa iepurașilor)
  • jocuri de rol (de exemplu De-a bucătarii, De-a mămicile)
  • joc cu text și cântec (de exemplu Bate vântul frunzele)
  • joc de masă( de exemplu puzzle)

 

 Activitățile pe domenii experiențiale (ADE) sunt activitățile principale de predare. În funție de nivelul de vârstă al copiior (3-5 ani și 5-7 ani) acestea au un anumit grad de dificultate și o anumită frecvență pe săptămână.

Cunoașterea mediului: este poate cea mai importantă activitate având în vedere că în cadrul ei copiii învață despre mediul înconjurător, meserii, mijloace de transport, animale, țări și orase, forme de relief. În cadrul predării educatoarele pot folosi imagini, cărți, jetoane, caiete de lucru și mai ales vizite în natură sau la diverse locuri gen fabrici, secția de politie sau grădina zoologică.

 Activitate matematică: în cadrul acestei activități copiii vor învăța lucrurile de baza din cadrul matematicii. La sfârsitul grupei mari, ei vor cunoaște pozițiile spațiale, formele geometrice, cum să alcătuiască diferite grupe de obiecte, să recunoască cifrele de la 0 la 10, să numere crescător și descrescător, vor avea noțiuni precum lung-scurt sau mic-mare, și chiar vor scrie cifrele după un intens antrenament grafic.

 Educarea limbajului: poezii, povești sau litere? Toate acestea se vor învăța în cadrul activității de educarea limbajului. Astfel educatoarea îi conduce pe copii în lumea poveștilor unde vor avea multe lucruri de învățat de la diversele personaje,vor învăța poezii, de altfel foarte utile pentru memorie și pentru vizitele la bunici, dar și recunoască litere, să despartă cuvinte în silabe și să citească cuvinte scurte.

 Educație artistico-plastică: această activitate are loc o dată pe săptămână iar tehnica de lucru se schimbă și ea tot săptămânal.Adică, mai întâi copiii vor picta, în săptămâna viitoare vor desena iar apoi se vor juca cu plastilină sau lut. Este foarte important ca cei mici să fie stimulați să realizeze si lucrări libere, nu numai după contur și să fie lăsați să-și aleagă singuri culorile.

Educație muzicală: copiiilor le place foarte muzica așa că ce activitate mai veselă decât educație muzicală poate să existe? Copiii învață cântece dar și jocuri cu text și cânt (“Bate vântul frunzele”), bineînțeles legate de tema săptămânii.

Activitate practică: în cadrul activității practice, copiii își folosesc mânuțele și imaginația pentru a crea diverse lucrări pe o anumită temă. Există numeroase tehnici de lucru printre care tăierea, ruperea, mototolirea, sau înșiruirea, dar și o gamă foarte variată de materiale ce pot fi folosite.

Educație psiho-motrică sau mai bine zis educație fizică este o activitate foarte importantă pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor. În cadrul acestei activități se fac jocuri de mișcare și se învață diverse tehnici de mers sau alergat.

Educație pentru societate este de asemenea o activitate foarte importantă pentru copii, deoarece în cadrul ei aceștia învață bunele maniere și regulile de comportament corect în societate prin diverse povești, poezii sau jocuri de rol.

Speak Your Mind