Începuturile alfabetizării la grădiniță – partea a doua

Capitolul 2: Cum să construiești o comunitate de elevi

Capitolul 2 din cartea Literacy Beginnings debutează cu un citat ce descrie foarte bine cum funcționează procesul de învățare în cadrul unui grup:

“Copiii învață și se dezvoltă la un potențial maxim atunci când fac parte dintr-o comunitate de elevi – o comunitate în care cu toții participă și contribuie la binele colegilor.”(Carol Copple și Sue Bredekamp)

Iată care sunt regulile după care trebuie să ne ghidăm atunci când punem bazele unei comunități de elevi:

1) Grijă și atenție

Construirea unei comunități de elevi începe de la acceptarea faptului că vom începe anul școlar cu copii ce provin din medii diferite și ce au trăit experiențe diferite până să devină un grup. Unii dintre aceștia vor fi timizi sau ezitanți, pe când alții vor fi foarte deschiși și comunicativi chiar de la început.

În ambele cazuri toți elevii vor avea nevoie de grija și de atenția profesorilor din momentul în care intră în clasă și încep să facă parte din acea comunitate. Odată ce copiii se simt acceptați și încurajați, aceștia vor începe să dezvolte abilitățile care le sunt necesare pentru a face față cu brio anilor de școală.

2) Învațăm să fim prieteni

O parte importantă a construirii unei comunități de elevi este să-i ajutăm pe copii să-și dezvolte abilitățile sociale. Aceste abilități se pot educa prin exemple pozitive și prin atenție dar și prin crearea unor structuri după care cei mici se pot ghida.

Autorii cărții explică: “Atunci când le explicăm copiilor când este politicos să ia cuvântul într-o discuție, simplu fapt că aceștia pasează o jucărie de la unul la celălalt înseamnă pentru copii că acela este momentul în care pot vorbi și că până atunci trebuie să asculte.”

Jocurile de rol șau cele în echipă dezoltă abilitatea copiilor de a comunica, a coopera și de a participa la un eveniment împreună cu alți copii.

3) Stabilim rutine

Stabilind rutine și creând un program zilnic foarte bine stabilit este o parte importantă în construirea unui grup de elevi. Este bine să mențineți zilnic și săptămânal același program pentru ca cei mici să rețină mai ușor ce și când au ceva anume de făcut. De exemplu luni dimineața povestiți cu copiii ce ați făcut în weekend sau programați activitatea matematică marțea.

Mai mult decât atât, organizati-vă foarte bine materialele și spațiul astfel încât copiii să înțeleagă ce și unde se află în clasă.

4) Să-i dăm drumul!

Este foarte important ca în primele săptămâni ale noului an școlar să le demonstrăm copiilor ce înseamnă un comportament social adecvat și care sunt regulile pe care trebuie să le respecte. Un element crucial este acela de auto – stăpânire. Asta înseamnă că în loc să le spunem mereu nu și să le corectăm comportamentul nepotrivit, mai bine găsim soluții prin care să-i ajutăm pe copii să înțeleagă ce au de făcut  și care este comportamentul potrivit.

Autorii descriu mai multe timpuri de abordări precum:

  • să le arătăm copiilor cum să se oprească și să se gândească la comportamentul lor ( dacă este bine ce au făcut). 
  • să implementăm un comportament pozitiv prin implicarea copiilor în luarea de decizii, cum ar fi să stabilească regulile clasei.
5) Jocuri în cerc (Cercul prieteniei)
Autorii consideră că jocurile în cerc sunt un aspect foarte important care contribuie la crearea unei comunități de elevi. Iată câteva idei de jocuri care sprijină acest proces:
  • Copiii merg în cerc prin clasă. Educatoarea le dă indicații precum Sunteți un cerc care merge pe vârfuri sau Sunteți un cerc care sare.
  • Copiii stau în cerc și înaintează în centrul său pentru a micșora cercul și revin la loc pentru a-l mări.
  • Copiii ascultă o poveste și discută pe marginea ei.
  • Pasează o jucărie de la unul la altul în cadrul unui joc sau a unei discuții.

De asemenea puteți folosi cântece și jocuri tip fingerplays (ne jucăm cu degetele) în cadrul activităților recreative dar care totuși îi implică pe toți copiii.

“Într-o comunitate de elevi managementul clasei este simplu, copiii ajung să aprecieze diferențele dintre ei învățând să-i respecte pe cei din jurul lor, abilitate ce le va fi de folos toată viața”.( Pinnel și Fountas)

 

Speak Your Mind